managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Scottish & Newcastle mikt op Aziatische groei

Posted by managing21 on augustus 31st, 2007

De brouwgroep Brewer Scottish & Newcastle – het moederbedrijf van onder meer Alken-Moes – verwacht in India, China en Vietnam een snelle groei te realiseren. Het aandeel van deze regio’s in de totale groepsomzet blijft stijgen. Bovendien meent de brouwgroep dat de plaatselijke bevolking door zijn gestegen inkomen meer interesse zal krijgen voor de internationale premium bieren.

Scottish & Newcastle is voor 37,5 procent eigenaar van United Breweries, de belangrijkste brouwer van India. Daarnaast heeft de Britse groep ook een joint-venture met het Chinese Chongqing Brewery. Scottish & Newcastle verwacht op de Indische markt de volgende periode een jaarlijkse groei van 20 procent te kunnen realiseren. Daarvoor ziet het bedrijf verschillende redenen.

China, India en Vietnam genieten volgens Scottish & Newcastle alledrie van een sterk groeiend bruto binnenlands product, een grotere koopkracht, een jonge bevolking en een verandering in houding tegenover drinken. Op dit ogenblik domineren locale merken nog altijd de Aziatische markt, zodat Scottish & Newscastle zich in eerste instantie verbond aan locale partners, om vervolgens zijn eigen premium merken in te voeren.

Daarbij wordt gewezen naar de Russische markt. “Ook daar is er een evolutie geweest van een markt met locale merken naar een aanbod met vele buitenlandse bieren,” aldus een woordvoerder van de Britse brouwgroep. In China hebben internationale biermerken nog altijd slechts een miniem aandeel in de premiummarkt, maar in Vietnam is dat al opgelopen tot bijna 20 procent.

Een Indiër drinkt gemiddeld amper één liter bier per jaar. In China loopt dat echter op tot 24 liter. In India is United Breweries met een aandeel van meer dan 50 procent marktleider, gevolgd door SAB Miller (33 procent). Ook Anheuser-Busch en Diageo zijn actief in India, waar geïmporteerde biermerken slechts een marktaandeel van 0,5 procent hebben. Azië vertegenwoordigt op dit ogenblik minder dan 10 procent van de globale inkomsten van Scottish & Newcastle.