Ontwikkelingslanden hebben merken nodig
Posted by managing21 on oktober 4th, 2007
Ook bedrijven uit ontwikkelingslanden moeten sterke merken kunnen worden. Dat zegt de organisatie Fair Trade. Met die doelstelling start Fair Trade een nieuw programma waarbij vijf bedrijven uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika tegen het einde van dit decennium een merk opgebouwd zouden moeten kunnen hebben. De betrokken zullen daarbij worden begeleid door ervaren marketeers.
De economie van een land wordt in grote mate bepaald door de verborgen waarde van merken,†aldus de Britse marketinggoeroe Simon Anholt. “Sterke, rijk landen hebben altijd sterke merken. “Arme landen hebben weinig tot niets. Dat is onjuist, want arme landen produceren vaak wel producten waarvoor grote buitenlandse merken bekend staan. Daardoor blijven de winsten naar de rijke naties en de verliezen naar de arme landen gaan.”
Tegelijkertijd zegt Anholt dat Fair Trade een achterhaald concept is. Het stoelt volgens hem op negentiende-eeuwse charitas. “Het doet vooral beroep op het schuldgevoel van de klant,†citeert de Nederlandse krant Trouw de marketinggoeroe. “Dat is geen realistische basis voor bedrijfsvoering. Bovendien willen veel mensen in arme landen niet meer de hand ophouden. India groeit razendsnel en Afrika is tegenwoordig gewild bij investeerders.â€
In armere landen is niet het geld volgens Anholt het belangrijkste probleem. “Het wordt alleen vaak verkeerd besteed,” voert hij aan. “Maar voor het maken van een merk is er, buiten een goed product, niet zoveel nodig in dit internettijdperk. Wel een goed verhaal, want daar zijn journalisten gek op. Succesvolle merken zijn ook als rocksterren. Ze worden op handen gedragen. Bedrijven als Amazon of Google hebben nooit geadverteerd.”