managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kiezer selecteert vaak niet de meest efficiënte politicus

Posted by managing21 on mei 7th, 2018

Kiezers hebben het bij het verkeerde eind wanneer ze denken dat ze op basis van het uiterlijk de beste politicus kunnen kiezen. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers aan de University of Kent en de University of Exeter, gebaseerd op interviews met bijna negenhonderd lokale politici en meer dan vijfhonderd kiezers in Groot-Brittannië. Daarbij moet volgens de onderzoekers worden vastgesteld dat deze gewoonte ertoe leidt dat minder efficiënte mensen worden verkozen. Deze benadering blijkt volgens de wetenschappers dan ook een verkeerde keuze, aangezien kandidaten worden geselecteerd die het publiek niet optimaal kunnen dienen.

“Politieke partijen proberen steeds meer succes te behalen door zich te concentreren op de persoonlijkheid van kandidaten in plaats van het beleid of loyaliteit,” zeggen de onderzoekers Madeleine Wyatt en Jo Silvester. “Het publiek blijkt vooral te kiezen voor kandidaten die volgens hen competent lijken en aangename of betrouwbare persoonlijkheidskenmerken hebben. In werkelijkheid blijken deze verkozen kandidaten vaak

ineffectieve politici omdat ze de verkeerde soort persoonlijkheden hebben om te slagen in hun functie. Kandidaten met een bekwaam uiterlijk kennen bij de verkiezing weliswaar een groter succes, maar zijn volgens hun collega’s op het gebied van efficiëntie zeker niet superieur.”

“Politici die zichzelf een aangenaam persoon noemen en beschouwden en wiens persoonlijkheid betrouwbaarheid en bereidheid tot samenwerking uitstralen, beschikken mogelijk niet over de vereiste eigenschappen voor de politiek, waar debatten en het uitdagen van anderen vaak cruciaal zijn voor succes,” zeggen de wetenschappers nog. “Geconcludeerd moet worden dat de kiezer niet noodzakelijk in staat is een juiste inschatting te maken van de dagelijkse opdracht van een politicus en daarom dus moet vertrouwen op kenmerken die voor het leiderschap misschien belangrijk lijken, maar dat in werkelijkheid niet zijn.”

“Het onderzoek wijst ook op de mogelijkheden die allerlei imago-adviseurs ter beschikking hebben om verkiezingen te beïnvloeden door de presentatie van de kandidaten bij het brede publiek te manipuleren,” zeggen Wyatt en Silvester. “Er blijkt dan ook een duidelijke behoefte aan een grotere transparantie in het politieke proces, zodat de kiezers kunnen zien wie de politici in werkelijkheid zijn en waaruit het politiek werk in realiteit bestaat. Men moet vaststellen dat vaak een voorkeur wordt uitgesproken voor welwillende kandidaten. Politiek succes is echter niet gebaseerd op het vermijden van conflicten, maar op het winnen van argumenten.”

Lees Verder