managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

World Cup toont opmerkelijke interesse in livestreaming

Posted by managing21 on juni 16th, 2018

Het wereldkampioenschap voetbal in Rusland wordt in belangrijke mate met livestreaming gevolgd. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Interactive Advertising Bureau (IBA) in eenentwintig landen, waar telkens tweehonderd respondenten werden ondervraagd.

Vastgesteld werd dat 65 procent van het wereldwijde livestreaming-publiek verwachtte het platform ook voor wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal te zullen gebruiken. Daarentegen gaf 71 procent te kennen van plan te zijn om de wedstrijden op het traditionele televisiekanaal te zullen bekijken. De resultaten tonen volgens de onderzoekers dat livestreaming steeds verder aan populariteit wint.

Uit de enquête bleek dat voetbalfans in Brazilië, China, Colombia, Mexico, Peru, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten op het gebied van livestreaming tijdens de World Cup de sterkste intenties laten blijken. “Livestreaming is in opgang en de technologie heeft de potentie om merken te helpen bouwen,” betoogt Eric John, adjunct-directeur van het Digital Video Center of Excellence van het Interactive Advertising Bureau. “De World Cup is slechts een voorbeeld van het soort evenement dat een gigantische livestream-activiteit kan genereren en daarmee ook een belangrijke aantrekkingskracht op adverteerders kunnen uitoefenen.”

Het rapport toonde verder aan dat in het algemeen 67 procent van de consumenten wereldwijd live videocontent heeft gestreamd. In die groep bleek bovendien 52 procent aan een gratis model, ondersteund door reclame, de voorkeur te willen geven. Betalende abonnementen en hun varianten genieten een veel lagere populariteit. De onderzoekers zeggen het ook interessant te vinden dat 64 procent van de gebruikers van live videostreams een interactie met reclame-content, zoals preroll boodschappen of gesponsorde advertenties, melden. Dat blijkt vooral het geval te zijn bij consumenten in Brazilië, Colombia, Mexico, Peru, Saoedi-Arabië, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten.”

Vooral sociale mediaplatformen, gamingsites en applicaties bleken de grootste interactie met reclame te genereren. (Foto: Pixabay/Gerhard Gellinger)

Lees Verder